FORMATIE ethisch ?
Laat een FORMATEUR zich (mede) leiden door de standpunten van partijen betreffende Abortus en Euthanasie,
zoals gepubliceerd op hun websites?
PARTIJ
|
ABORTUS-standpunt
|
EUTHANASIE-standpunt
|
CDA
|
Op http://cda.nl komt het CDA-abortusstandpunt niet voor.
Een email-verzoek levert het volgende antwoord:
" Het aantal abortussen in Nederland is relatief laag
in vergelijking met andere landen, maar wat het CDA betreft
kan het abortuscijfer altijd verder omlaag. Het CDA vindt
dat elke vorm van menselijk leven recht op bescherming heeft.
Dat geldt ook voor het ongeboren menselijk leven. Abortus
mag niet worden ingezet als een late vorm van anticonceptie.
Zorgvuldig besluit
De beslissing om een abortus tot 24 weken te ondergaan moet
zorgvuldig worden genomen. Een zwangere vrouw die een abortus
overweegt, kan zich tot een arts wenden. Deze arts moet haar
goed informeren. Niet alleen over abortus maar ook over alle
andere mogelijke oplossingen. Om een goede keuze te kunnen
maken bij deze moeilijke beslissing krijgt een vrouw vijf
dagen bedenktijd. Voor het CDA zijn deze vijf dagen erg belangrijk.
Het geeft de vrouw de tijd om de beste oplossing voor haar
situatie te kiezen.
WAZ
Abortus valt onder de Wet afbreking zwangerschap (WAZ). Het
CDA staat achter de uitgangspunten van deze wet:
- Bescherming bieden aan ongeboren leven;
- Hulp bieden aan vrouwen die zich als gevolg van een ongewenste
zwangerschap in een noodsituatie bevinden.
Wij vinden wel dat duidelijker moet worden gemaakt wat er
allemaal onder een ‘noodsituatie’ valt.
Voorlichting en preventie
Het CDA wil ongewenste zwangerschappen zoveel mogelijk voorkomen.
Dat betekent dat we blijvend moeten investeren in goede voorlichting.
Jongeren moeten tijdig worden voorgelicht over relaties, het
gebruik van voorbehoedmiddelen en het risico om ongewenst
zwanger te raken. Hierbij moet niet alleen de mogelijkheid
van een abortus worden besproken, maar ook alle andere alternatieven.
Want moeder worden op je 16e lijkt misschien een gebeurtenis
die je wereld op zijn kop zet, maar hoeft niet het einde van
de wereld te zijn. Met de juiste ondersteuning van ouders,
vriend en familie kan een kind toch in een liefdevolle omgeving
ter wereld komen en opgroeien."
|
Ieder mensenleven is volwaardig, ook als het een kwetsbaar
leven is. Wij vinden daarom dat de menselijke waardigheid
van mensen altijd gegarandeerd moet zijn. Of ze nu thuis zijn
of in een zorginstelling.
De meeste zorg krijgen mensen aan het eind van hun leven.
Mensen mogen zelf kiezen waar ze die zorg willen krijgen:
thuis, in een hospice of in een zorginstelling.
De Euthanasiewet werkt goed in de praktijk. Wij vinden het
belangrijk dat elk geval van euthanasie wordt gemeld. Dat
gebeurt nog niet altijd terwijl dit wel zou moeten.
Wij vinden palliatieve zorg erg belangrijk. Dit is de zorg
voor mensen die ongeneeslijk en levensbedreigend ziek zijn.
Er is ook veel aandacht voor de psychische kant van het ziek-zijn.
Door het verbeteren van deze zorg is het aantal gevallen van
euthanasie gedaald.
|
CU
|
Op de website van de ChristenUnie komt het woord Abortus
niet voor onder Standpunten in het kort.
Met de zoekmachine vindt men o.a. het volgende:
Vorige week werd in het gebouw van de Tweede Kamer geschiedenis
geschreven: voor- en tegenstanders van abortus spraken zonder
ideologisch gekrakeel met Kamerleden over de abortuswet. Dat
was in veertig jaar nog niet vertoond.
Door Jan Peeters
Esmé Wiegman-van Meppingen Scheppink (CU) bloosde ervan:
ze had het voor elkaar gekregen een rondetafelgesprek over
de abortuswet te entameren zonder dat dit op voorhand al in
ruzie ontaardde. Aan de ene kant van de tafel had Wiegman
een brede waaier aan deskundigheid samengebracht variërend
van Siriz/VBOK tot de koepelorganisatie van abortusklinieken
Stisan. En niks grimmige gezichten of norse blikken. Aan de
andere kant zaten Kamerleden van D66 (Dijkstra), SGP (Van
der Staaij), GroenLinks (Voortman) en PVV (Dille en Gerbrands).
Van de grote afwezigen was het ontbreken van het CDA de meest
opmerkelijk.
Kantelpunt
Uitgangspunt van het gesprek was de brochure Van levensbelang
die Wiegman heeft geschreven over de WAZ, de Wet Afbreking
Zwangerschap. Daarin wordt onverkort vastgehouden aan de vertrouwde
uitgangspunten van GPV en RPF waaruit de CU is voortgekomen.
Dat er toch een gesprek kon plaatsvinden onderstreept dat
er in de abortusdiscussie een kanteling heeft plaatsgevonden
die enige kritische reflectie mogelijk maakt. Gold jaren geleden
nog dat ‘amper’ 20 procent van de vrouwen na abortus ‘wat
problemen’ ondervond, onlangs opende de hulpinstelling
FIOM een speciale site omdat ‘een op de vijf vrouwen
problemen ondervindt na een abortus’. Een op de vijf
is hetzelfde als 20 procent, maar de benadering is sterk veranderd.
Zorgen
Wiegman bespeurt in haar brochure een kritischer houding ten
aanzien van abortus en de losse seksuele moraal die er mede
aan ten grondslag ligt. Veertien procent van de abortussen
gebeurt bij meisjes tot twintig jaar. Alle deelnemers aan
het gesprek waren het eens over de noodzaak van (nog meer)
preventie, maar verschilden van mening over het hoe. Waar
Ineke van der Vlugt van Rutgers-Nisso ‘Echte Liefde
Wacht’-campagnes als onbruikbaar van tafel veegde stelde
Esmé Wiegman de effectiviteit van de bestaande overheidscampagnes
ter discussie, omdat die een schijnzekerheid suggereren tegen
seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) en de reële
mogelijkheid van ongewenste zwangerschap impliciet bagatelliseren.
‘Prima’
Enig meningsverschil was er ook. Ethicus Gert van Dijk benadrukte
namens de artsenorganisatie KNMG dat Nederland het met een stabiel
abortuscijfer in vergelijking met het buitenland “prima
doet”. Hij werd direct gecorrigeerd door Stef Groenewoud
van het Lindeboom Instituut: het aantal abortussen per duizend
zwangerschappen stijgt wel degelijk en de negatieve gevolgen
van abortus voor vrouwen blijken niet zo gering te zijn als
veelal wordt gedacht. Inmiddels lijken de abortusklinieken zelf
ook behoedzamer. De kliniek waar Stisanwoordvoerder Madelon
van Ingen-Schenau werkt zou zelfs bijna een op de drie vrouwen
wegsturen wegens twijfel over de vereiste weloverwogenheid van
het besluit.
Druk omstandigheden
Desalniettemin wees Wiegman erop dat de uitvoering van de WAZ
niet voldoet aan de eisen. Van het serieus overwegen van alternatieven
zou nauwelijks sprake zijn: ruim tachtig procent van de vrouwen
die abortus vragen heeft niet nagedacht over adoptie of steun
bij het uitdragen van de zwangerschap. Meer dan een kwart is
bij het eerste gesprek helemaal niet zeker of abortus de juiste
keuze is. Omdat meestal de omstandigheden de zwangerschap ‘ongewenst’ maken,
vaak financiën, lag de vraag op tafel of er niet meer gedaan
moet worden om dergelijke problemen van vaak tijdelijke aard
te verhelpen. Daarmee zou in veel gevallen de onontkoombaarheid
van abortus die de WAZ als zorgvuldigheidseis stelt, teniet
kunnen worden gedaan. Bovendien zou dat de massieve druk en
paniek die veel vrouwen ervaren kunnen wegnemen, die in de huidige
praktijk kan doen twijfelen aan de vrijwilligheid waarmee vrouwen
tot abortus besluiten.
20-weken echo
KNMG-ethicus Van Dijk had zich al diverse keren uiterst controversieel
uitgelaten (“een foetus heeft het recht niet ongewenst
geboren te hoeven worden”), bepleitte verstrekking van
de abortuspil via de huisarts en stelde tevreden vast dat de
20-wekenecho het aantal late (!) abortussen beperkt. De vijf
dagen bedenktijd noemde hij “betuttelend” en de
discussie over verlaging van de abortusgrens naar 22 weken een “ramp”.
Ook wuifde hij het nut weg om de redenen voor abortus in kaart
te brengen, zoals sterfgevallen in ziekenhuizen worden gemonitord. “33.000
abortussen tegenover 1.700 sterfgevallen lijkt mij ernstig genoeg”,
reageerde Groenewoud geprikkeld. Het ontlokte anderen de vraag
of de KNMGwoordvoerder eigenlijk nog wel neutraal was.
PVV-Kamerlid Dille uitte grote twijfels over de 20-wekenecho
toen zij hoorde dat die zich niet tot enkele ernstige afwijkingen
beperkt en dat het patiëntenrecht eist hoe dan ook geïnformeerd
te worden. “Ik bezocht onlangs een man van 75 met het
Syndroom van Down die een prachtig leven heeft gehad. Moeten
wij nu gaan oordelen dat zo iemand het leven niet waard is?”
Naar oplossingen
Op het oog heeft de bijeenkomst niet veel meer opgeleverd dan
dat het gezelschap weer beleefd uiteen ging. Tegelijk was het
een signaal van het wereldwijd groeiende besef over de ernst
van abortus en de dwingende noodzaak van preventie en verbeterde
hulpverlening. In de VS vindt inmiddels meer dan de helft van
de vrouwen die willen vasthouden aan het ‘recht op abortus’,
dat de ingreep een van de ergste dingen is die een vrouw kan
overkomen. Dat dwingt tot oplossingen voor moeder én
kind. •
Bron: Het Katholiek Nieuwsblad, nr 48 (3 december 2010).
|
Op de website van de ChristenUnie komt het woord Euthanasie
niet voor onder Standpunten in het kort.
Met de zoekmachine vindt men o.a. het volgende:
Bijdrage Esmé Wiegman debat Burgerinitiatief Uit Vrije
Wil
vrijdag 09 maart 2012 15:18 Vorig najaar na afloop van een congres
van de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig levensEinde (NVVE)
haalde ik mijn zoon Yorik van 7 jaar op van drumles. Dolenthousiast
kwam hij naar buiten. Met drumles ging het goed. Ze hadden een
mooi nummer gespeeld. Toen hij eindelijk uitgepraat was, vroeg
hij aan mij wat ik had gedaan. ‘Ik heb een soort spreekbeurt
gehouden over euthanasie’, vertelde ik. ‘Euthanasie?
Wat is dat?’ vroeg Yorik. ‘Dat mensen dood willen,’ antwoordde
ik. Hij stopte even met het losmaken van zijn schoenen en keek
me verbaasd aan. ‘Dat mensen dood willen? Dat is super-apart’ was
zijn reactie.
Het burgerinitiatief is eigenlijk ook wel super-apart. Dat mensen
kunnen lijden aan het leven en weinig zin kunnen ervaren aan
het einde van het leven, daar kan mijn zoon zich nog niet zoveel
bij voorstellen, maar mensen met een beetje levenservaring wel.
Het is niet vreemd om te vragen naar de dood. Zeker niet als
je oud bent geworden en niet meer weet waar je nog voor leeft.
Maar de oplossingsrichting die het burgerinitiatief biedt is
op z’n zachtst gezegd super-apart.
Elk mens en elke politieke partij zal redeneren vanuit principiële
uitgangspunten wanneer het voorstel Uit vrije wil aan hem of
haar wordt voorgelegd. De ChristenUnie gaat uit van een christelijke
visie op het leven: het leven is gegeven, elk leven is volwaardig
ook al functioneert het niet, of niet meer volledig. De waardigheid
van een mens is niet afhankelijk van wat iemand kan, maar alleen
van het feit dat hij of zij er is. Kwetsbaar leven is waardevol.
Ik besef dat ik met deze christelijke levensvisie verschil van
de visie waarop het burgerinitiatief is gebaseerd. Maar welke
levensvisie je ook aanhangt, je kunt niet om het feit heen dat
uitvoering van het burgerinitiatief een grote maatschappelijke
impact heeft. Een paar kritische opmerkingen en kanttekeningen:
Het behaalde aantal handtekeningen van het burgerinitiatief
vraagt om een interpretatie. Die interpretatie wordt nu eenzijdig
geleverd door de initiatiefgroep. Een weloverwogen oordeel moet
steunen op gedegen wetenschappelijk onderzoek naar het probleem.
Dat onderzoek heeft nog niet plaatsgevonden. Het burgerinitiatief
is dus prematuur.
De ‘voltooid leven’ problematiek betreft de existentiële
dimensie van het lijden. Deze dimensie staat op veel plaatsen
onder grote druk. (Geestelijk verzorgers worden in veel verpleeghuizen
momenteel wegbezuinigd en artsen zijn nog onvoldoende toegerust.)
Goed beleid zou betekenen dat eerst hierin verder geïnvesteerd
wordt voordat de drempel om uit het leven te stappen verlaagd
wordt.
Het recht op zelfbeschikking is geen absoluut recht. Het EHRM
acht het toelaatbaar grenzen te stellen aan de uitoefening van
het zelfbeschikkingsrecht (art. 8) als de wijzen waarop van het
zelfbeschikkingsrecht gebruik wordt gemaakt onverenigbaar is
met de menselijke waardigheid (art. 3) (of andere in een democratische
samenleving fundamentele waarden.) In dat licht geeft het recht
op zelfbeschikking dus geen absolute aanspraak op individualiteit,
onafhankelijkheid en keuzevrijheid.
Het burgerinitiatief zelf is intern contradictoir. Enerzijds
wordt zelfbeschikking geclaimd, vervolgens wordt deze weer uit
handen gegeven, en werkt autonomie eenzijdig uit in de richting
van verantwoordelijkheid voor alleen het eigen leven, zonder
daarin rekening te houden met de verantwoordelijkheid voor het
leven van anderen en de maatschappelijke gevolgen van deze richting.
Deze maatschappelijke gevolgen betreffen een aantal mogelijk
ingrijpende neveneffecten die eerst goed in kaart gebracht zouden
moeten worden: (1) een verdere negatieve beeldvorming rond de
ouderdom; (2) een verheerlijking van de zelfgekozen dood waarmee
de draagkracht voor lijden en acceptatie van tragiek verder
afneemt; (3) een toename van de reeds zware belasting van artsen;
(4) verdere isolatie ten opzichte van de omringende Europese
landen.
De wet moet veiligheid en bescherming bieden voor de zwakkeren
in een samenleving. De richting die het burgerinitiatief Uit
Vrije Wil opgaat helpt oudere mensen met een doodswens niet
om hun leven dragelijk te maken en kwaliteit te geven, in tegendeel,
maar versterkt de gedachte dat het normaal is dat een leven
beëindigd wordt in bepaalde situaties. Daarmee moet je
sterk in je schoenen staan als jij en je omgeving al twijfelen
over de zinvolheid van je leven. Daarmee worden zwakkeren alleen
gelaten in hun ellende en verder naar de rand van de dood geduwd.
Dat is niet humaan en beschaafd.
Hoewel de ChristenUnie geen voorstander was van de euthanasiewet
vinden we het een groot bezwaar dat het burgerinitiatief de
huidige euthanasiewet uitholt.
Tot slot: toen ik vorig najaar het NVVE congres verliet, sprak
ik nog even met twee jonge mensen die bij 113Online werkten.
Ze waren teleurgesteld in de eenzijdige toonzetting van het
congres rondom het thema van de zelfgekozen dood. Met hun werk
hebben zij dagelijks te maken met mensen die dood willen. In
gesprekken proberen hulpverleners van 113Online mensen toch
vooral ‘aan de kant van het leven te houden’. ‘Aan
de kant van het leven houden,’ dat is mooi gezegd. Met
elkaar moeten we dan ook zoeken naar manieren om het leven leefbaar
te maken en te houden. Dat moeten we faciliteren. We faciliteren
niet de dood.
|
D66
|
Als een vrouw ongewenst zwanger raakt beslist zij in samenspraak
met de arts of zij haar zwangerschap wil voortzetten of niet.
D66 is voor het afschaffen van de wettelijke bedenktijd voor
abortus van 5 dagen. De 24 weken grens voor abortus blijft
bij D66 gehandhaafd. Goede informatie is van belang voor een
afgewogen beslissing. Wij zien geen reden de overtijdbehandeling
onder de abortuswet te laten vallen.
Tot slot wil D66 dat de toegankelijkheid van medicamenteuze
abortus verbetert, bijvoorbeeld doordat de huisarts de abortuspil
voor kan schrijven.
|
Ouderen die tot de conclusie komen dat hun leven voltooid
is, moeten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze willen sterven.
D66 vindt dat stervenshulp onder strikte voorwaarden van zorgvuldigheid
en toetsbaarheid in die situatie mogelijk moet worden.
Art. 294, lid 2, Wetboek van Strafrecht, dat hulp bij zelfdoding
en het verschaffen van middelen daartoe strafbaar stelt, moet
van D66 worden aangepast zodat wie na zorgvuldige afweging,
op basis van vrijwilligheid en onbaatzuchtigheid, middelen
en/of begeleiding verschaft aan iemand die op grond van eigen
overwegingen het leven wil beëindigen, niet langer strafbaar
is. Ook voor pasgeborenen die ernstig, ondraaglijk en uitzichtloos
lijden behoort actieve levensbeëindiging in overleg tussen
ouders en neonatologen tot de mogelijkheden.
Tot slot wil D66 een initiatiefwetsvoorstel indienen om het
verwijsrecht voor euthanasie wettelijk vast te leggen. Artsen
die een verzoek om euthanasie van een patiënt niet willen
inwilligen, worden verplicht te verwijzen naar een collega
die zo’n verzoek wel in behandeling neemt.
|
GL
|
In Nederland zijn vrouwen 'baas in eigen buik'. We zijn er
trots op dat we het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen goed
hebben geregeld. Eens in de zoveel tijd probeert conservatief
rechts de rechten van vrouwen in te perken. GroenLinks zal
altijd pal blijven staan voor de rechten van vrouwen om zelf
te beslissen over seks en kinderen krijgen, zowel in Nederland
als in het buitenland.
Eén van de vijf vrouwen in Nederland ondergaat ooit
een abortus. Zij verkeren daarbij in de gelukkige omstandigheid
dat de toegang tot abortushulpverlening goed geregeld is.
Dat is elders wel anders. Elke zes minuten overlijdt ergens
ter wereld een vrouw door een onveilige abortus. GroenLinks
wil dat de seksuele en reproductieve gezondheid en rechten
van vrouwen één van de centrale thema’s
vormt in de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking.
Een besluit om een abortus te ondergaan is ingrijpend. Vrouwen
doen dat niet zomaar. Daarom vindt GroenLinks dat de verplichte
bedenktijd bij abortus moet worden afgeschaft. Ook moet er
voldoende aandacht komen voor seksuele vorming in het onderwijs.
Tot slot moet abortus uit het Wetboek van Strafrecht. Artsen
horen pas vervolgd te worden als ze zich niet aan de regels
houden.
|
Wanneer mensen ondraaglijk en uitzichtloos lijden, is het
niet humaan om hen daar mee te laten zitten. GroenLinks vindt
dat mensen onder die omstandigheden moeten kunnen kiezen voor
euthanasie.
Sommige mensen vinden dat ze geen menswaardig bestaan meer kunnen
leiden, zo slecht zijn ze eraan toe. Zelfs als ze uitstekende
zorg hebben, aandacht krijgen en pijnbestrijding, willen ze
een einde aan hun lijden.
Euthanasie is geen gewone medische behandeling. Daarom is het
goed om in een aparte wet extra eisen te stellen aan artsen
die hiermee te maken krijgen. Een van die voorschriften is bijvoorbeeld
het raadplegen van een andere, onafhankelijke en gespecialiseerde
arts.
Op dit moment zijn artsen die euthanasie uitvoeren in principe
strafbaar, tenzij ze zich aan de medische regels houden. GroenLinks
wil dat omdraaien. Euthanasie moet uit het Wetboek van Strafrecht.
Artsen zijn dan alleen strafbaar als ze zich niet aan de regels
voor euthanasie houden.
Sommige mensen zijn niet in staat om zelf te vragen om euthanasie,
ze zijn 'wilsonbekwaam'. Dat kunnen pasgeboren kinderen zijn
met ernstige afwijkingen, mensen in coma of demente bejaarden.
Toch kunnen ook zij ondraaglijk lijden en dit kan volgens GroenLinks
voor partners, familie of artsen reden zijn om te kiezen voor
een zachte dood. GroenLinks vindt dat in deze gevallen extra
zorgvuldigheid nodig is. De overheid moet mensen beschermen
die niet voor zichzelf op kunnen komen. Daarom wil GroenLinks
extra eisen stellen voor euthanasie bij wilsonbekwame patiënten.
GroenLinks bepleit de mogelijkheid van stervensbegeleiding voor
ouderen bij een zelfgekozen dood. Voor artsen die daar moeite
mee hebben moet een doorverwijsplicht gelden, zodat iedere Nederlander
de begeleiding krijgt die hij nodig heeft.
|
PvdA
|
Het zelfbeschikkingsrecht over abortus
is een verworvenheid voor Nederlandse vrouwen. Het is dan
ook aan de vrouw om in
overleg met haar arts te besluiten of ze haar ongewenste zwangerschap
wil uitdragen of beëindigen.
Onze oplossingen
1. Het besluit om een gewenste zwangerschap na 20 weken af te breken, vanwege
ernstige afwijkingen van de foetus, kost tijd. Het betreft immers een uiterst
moeilijk besluit. De vrouw en haar eventuele partner moet deze tijd gegund worden
zodat zij geen overhaast besluit hoeven te nemen. De PvdA vindt dat de termijn
van 24 weken waarbinnen abortus mogelijk is uit humaan oogpunt niet ingeperkt
mag worden.
2.
Niet-westerse allochtonen hebben een grotere kans om een abortus te ondergaan
dan Nederlandse of westerse vrouwen. Er dient meer voorlichting over het voorkómen
van ongewenste zwangerschap te worden gegeven die specifiek gericht is op deze
groep meisjes en vrouwen.
|
Bij medisch-ethische vragen is voor de PvdA het beginsel
van zelfbeschikking leidend, maar altijd in samenhang met
menselijke waardigheid, goede zorg en beschermwaardigheid
van het leven. De komende jaren zal er meer aandacht moeten
gaan naar de kwaliteit van leven in de laatste levensjaren,
waaronder een vrijwillig levenseinde en stervensbegeleiding.
De evaluatie van de Euthanasiewet (2002) toont aan dat de wet
geen substantiële gebreken kent en dat de wet in de praktijk
goed wordt nageleefd. We zien geen reden om deze wet de komende
jaren fundamenteel te veranderen. Wel willen wij dat alle mogelijkheden
die de wet biedt, worden benut.
Onze oplossingen
1. Onder de Euthanasiewet is het inwilligen van een verzoek
tot hulp bij zelfdoding
van psychiatrische patiënten ook geregeld. In de praktijk zijn echter weinig
psychiaters bereid een dergelijk verzoek in te willigen. Er moet daarom meer
bekendheid worden gegeven aan de regels rond euthanasie en hulp bij zelfdoding.
De PvdA is van mening dat mensen die chronisch psychiatrisch ziek zijn en een
doodswens hebben, beter moeten worden gehoord.
2. De PvdA verwelkomt het debat dat de initiatiefgroep Uit Vrije Wil heeft aangezwengeld
om in de toekomst te komen tot legalisering van stervenshulp aan ouderen die
hun leven voltooid achten, op hun uitdrukkelijk verzoek en onder voorwaarden
van zorgvuldigheid en toetsbaarheid.
3. Ongelijkheid in de behandeling van euthanasieverzoeken moet worden voorkomen.
Daarom is de PvdA voor een wettelijke verwijsplicht voor artsen die principieel
tegen euthanasie zijn. Als een arts deze wens niet honoreert om reden van
de
eigen overtuiging voelen patiënt en naasten zich in de steek gelaten. De
PvdA vindt dat in die situatie de arts verplicht is de patiënt te verwijzen
naar een arts zonder principiële bezwaren, zodat het euthanasieverzoek zorgvuldig
en transparant getoetst kan worden aan de criteria in de wet. We kunnen artsen
niet dwingen mee te werken aan euthanasie als dat tegen de overtuiging van de
arts in gaat, maar mensen met een euthanasiewens mogen daar niet de dupe van
worden.
|
PvdD
|
In het partijprogramma van de Partij voor de Dieren komt
het woord Abortus niet voor. Wel vindt men o.a. het volgende:
De Partij voor de Dieren is niet voor een verbod op abortus
en heeft vrede met de huidige Nederlandse wetgeving betreffende
dit onderwerp.
Het uitgangspunt is dat de zwangere vrouw beslist
|
In het partijprogramma van de Partij voor de Dieren komt
het woord Euthanasie niet voor. Wel vindt men o.a. het volgende:
Wat vindt de Partij voor de Dieren van euthanasie? De Partij
voor de Dieren is voorstander van persoonlijke vrijheid en
verantwoordelijkheid in morele kwesties.
|
PVV
|
In het Verkiezingsprogramma komt het bwoord
Abortus niet voor. De zoekmachinje geeft het
volgende:
1. PVV: Herstel het beeld dat illegale abortus wordt gedoogd
- Kamervragen _Categorie: In de kamer/Kamervragen __Vragen
van het lid Agema (PVV) aan de minister van Justitie en de
staatssecretaris van VWS over het bericht dat de vrouw die
een illegale late abortus bij 28 weken pleegde niet wordt
vervolgd. ... maandag 08 december 2008
2 0. Geen PVV fractiestandpunt over abortuspraktijk _Categorie:
FJ Related/Karen
Gerbrands __... in het boek onjuist is weergegeven. “Er is nog geen fractiestandpunt
ingenomen over de abortuspraktijk, laat staan dat we een wetswijziging voorstellen”,
aldus Gerbrands . ... donderdag 10 februari 2011
Bijdrage Agema debat embryoselectie _Categorie: In de kamer/Spreekteksten __...
met prenatale diagnostiek en abortus niet uit het oog worden verloren. De politiek
moet zich hierover uitspreken. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld of een aandoening
die wordt ingehaald door prenatale ... woensdag 02 juli 2008
|
In het Verkiezingsprogramma komt het woord Euthanasie
niet voor. De zoekmachine geeft het volgende:
Burgerinitiatief “Legalisatie van stervenshulp aan ouderen
die hun leven voltooid achten”
Categorie:
FJ Related/Karen Gerbrands
... het standpunt dat er door de medische wereld veel beter
geluisterd moet worden naar de wensen van ouderen. Ik ben dan
ook blij dat de KNMG stappen heeft gezet om het euthanasievraagstuk
te verduidelijken ...
maandag 12 maart 2012
|
SGP
|
ABORTUS PROVOCATUS
Het menselijk leven is een kostbaar geschenk van God. We
mogen daar niet achteloos aan voorbij gaan, alsof een nieuw
mensenleven
enkel een ‘klompje cellen’ is. Ook blijft het
leven waardevol wanneer een mens aan het einde van het leven
met veel pijn en moeite geconfronteerd wordt. Hoe moeilijk
de omstandigheden ook kunnen zijn: het besef dat het leven
van de mens een geschenk is, maakt duidelijk dat we op een
verantwoorde manier om moeten gaan met het broze en vergankelijke
leven. Een geschenk kapot maken voor de ogen van de Gever,
is een slag in Zijn gezicht. Een overheid die toestaat dat
pril kinderleven, leven met een handicap of leven in de
laatste fase wordt gedood, gaat eraan voorbij dat God Zelf
de Gever van ieder mensenleven is.
Het begin van het leven
Elk mensenleven is daarom beschermwaardig, ook het leven dat
nog niet geboren is en in een pril stadium verkeert. De Wet
afbreking zwangerschap spreekt met mooie woorden over de ‘bescherming
van het ongeboren leven’, maar intussen werken de zorgvuldigheidseisen
niet zoals het zou moeten. In de praktijk gaat het vermeende
recht van de vrouw op abortus 33.000 keer per jaar ten koste
van het leven van het kind. Deze Abortuswet is in strijd met
de menselijke waardigheid en moet vervallen. Zolang deze wet
nog bestaat, moeten er duidelijke waarborgen komen die werkelijk
gericht zijn op de bescherming van ongeboren leven. Daarbij
is een sterke verlaging van de abortusgrens een belangrijke
stap in de goede richting, maar niet voldoende. Het taboe
op het beperken van de mogelijkheden voor abortus moet verdwijnen.
Elk initiatief daartoe kan op onze steun rekenen.
Concreet:
De bescherming van het leven moet ook voor ongeborenen in
de Grondwet worden vastgelegd.
Het begrip ‘noodsituatie’ bij abortussen moet
scherp worden afgebakend.
De beraadtermijn in de Abortuswet die vrouwen verplicht om
zich vijf dagen te bezinnen op de vraag of zij een andere
oplossing zien, moet ook echt een beraadtermijn en geen wachttijd
zijn. Voor iedere vrouw die hulp zoekt, moet deze termijn
concrete invulling krijgen. Iedere vrouw moet keuzegesprekken
en psychosociale begeleiding aangeboden krijgen. Alternatieven
als adoptie, pleegzorg, financiële ondersteuning en opvang
voor tienermoeders moeten met overtuiging aangeboden worden
aan iedere vrouw die hulp zoekt. Deze alternatieven dienen
nadrukkelijk deel uit te maken van de gedragsrichtlijnen bij
abortus. De Inspectie behoort op de naleving hiervan streng
toe te zien.
De overtijdbehandeling die tot een zwangerschap van zeven
weken kan worden toegepast, is precies hetzelfde als een abortus.
Een zogenaamde ‘flexibele beraadtermijn’ is niets
waard. Er is geen reden om deze behandeling anders tegemoet
te treden dan een abortus: de beraadtermijn moet gelijk zijn.
Ten minste vijf dagen dus.
Met name tienermoeders lopen tegen allerlei praktische en
financiële problemen aan als zij ongewenst zwanger zijn.
Voor hen dient verspreid over het land voldoende hulp en opvang
beschikbaar te zijn. Op dit moment is de capaciteit veel te
klein en de financiering onzeker. De SGP stelt voor deze belangrijke
vorm van hulp aan mensen met meestal complexe problemen extra
geld beschikbaar. Ook dient er voor hen één
loket beschikbaar te zijn waar zij met hun (praktische) vragen
terecht kunnen.
Hulpverlening bij ongewenste zwangerschappen en keuzegesprekken
dienen buiten de abortusklinieken door onafhankelijke hulpverleners
plaats te vinden.
Beëindiging van een zwangerschap vanwege een gevreesde
handicap is selectie van ongeboren kinderen en daarom ontoelaatbare
discriminatie van gehandicapt leven. Omdat de twintig wekenecho
en prenataal onderzoek vaak blijken te leiden tot een abortus
als er kans is op een gehandicapt leven, moet met dit onderzoek
zeer terughoudend omgegaan worden. Het leven is niet maakbaar
en de onderzoeken leveren geen volledig beeld op. Zolang abortus
is toegestaan, mag het onderzoek pas na afloop van de abortustermijn
plaatsvinden. Zulke onderzoeken zijn alleen te verantwoorden
wanneer er werkelijk behandelmogelijkheden voor het ongeboren
kind zijn. Er moet daarom duidelijk voorlichtingsmateriaal
meegegeven worden waarin objectieve en volledige informatie
gegeven wordt over de waarde van gehandicapt leven.
In abortusklinieken vindt geen medisch noodzakelijke zorg
plaats. Zolang zij nog niet gesloten zijn, worden zij niet
langer uit publieke middelen gefinancierd.
Abortus is geen ‘exportproduct’. Abortusboten
of mobiele klinieken krijgen of houden geen vergunning.
Elke vorm van selectie van embryo’s is een slechte zaak.
Een embryo is immers menselijk leven in een pril stadium.
Embryo’s verbruiken als onderzoeksmateriaal of embryo’s
vooraf testen op geslacht of kenmerken van ziekten en aandoeningen
moet worden tegengaan. De overheid financiert dergelijk onderzoek
niet langer. Ook niet op Europees niveau. De mogelijkheden
voor embryoselectie worden ingetrokken.
Zorgwerkers die gewetensbezwaren hebben tegen bepaalde handelingen
zoals abortus of euthanasie, mogen niet worden achtergesteld
bij de toelating tot de opleiding of bij sollicitaties en
zeker niet worden ontslagen. Ook mag niemand mag worden verplicht
mee te werken aan (voorbereidende) handelingen gericht op
euthanasie.
Het verstrekkingenpakket van de Zorgverzekeringswet moet worden
opgeschoond voor ethisch onaanvaardbare zaken als (medisch
niet-noodzakelijke) abortus provocatus en euthanasie.
|
EUTHANASIE
Het menselijk leven is een kostbaar geschenk van God. Het
leven blijft waardevol, ook wanneer een mens aan het einde
van het leven met veel pijn en moeite geconfronteerd wordt.
Hoe moeilijk de omstandigheden ook kunnen zijn: het besef
dat het leven van de mens een geschenk is, maakt duidelijk
dat we op een verantwoorde manier om moeten gaan met het
broze en vergankelijke leven.
Mensen in nood moeten de hulp krijgen die zij op dat moment
nodig hebben. Steeds vaker wordt ook in allerlei situaties
de dood als hulp gezien. De SGP is er van overtuigd dat deze
keuze niet goed is. Heftige pijn, de ontluistering bij dementie
en een jong kind met een ernstige handicap betekenen veel
leed voor de betrokkene en zijn omgeving. Euthanasie, levensbeëindiging
en hulp bij zelfdoding zijn dan echter geen goede oplossing.
Het bekorten van het leven, noch het onnodig verlengen van
het stervensproces zijn in overeenstemming met respect voor
de waarde van het menselijk leven. Palliatieve zorg is hier
op zijn plaats.
Er wordt gelukkig naar gestreefd om zelfdoding zoveel mogelijk
te voorkomen. In de lijn hiervan dient ook werk gemaakt te
worden van het streng aanpakken van informatie over zelfdoding
via boeken, websites en consulenten, omdat deze in strijd
is met de noodzakelijke eerbied voor het leven.
Concreet:
Elke vorm van zelfdoding wordt zoveel mogelijk bestreden.
De overheid neemt meer preventieve maatregelen om mensen tegen
zichzelf te beschermen.
Euthanasie, hulp bij zelfdoding en levensbeëindiging
van gehandicapte pasgeborenen worden niet langer toegestaan.
Verlichting van het lijden is een betere weg.
Het Openbaar Ministerie moet weer voluit betrokken zijn bij
de toetsing van euthanasie. Het vervolgingsbeleid van het
Openbaar Ministerie moet zo aangepast worden dat er bij onzorgvuldigheid
consequent wordt opgetreden. Ten minste dient er toetsing
vooraf plaats te vinden.
Euthanasie uit vrije keuze is in strijd met de eerbied voor
het leven. Er mag geen verruiming van de gronden voor euthanasie
plaatsvinden – zoals ‘klaar met het leven zijn’ of
de vrees voor toekomstig lijden. Elke vorm van euthanasie
bij mensen die hun wil niet kunnen uiten, is een nog veel
ernstiger misgreep. Uitbreiding van de mogelijkheden voor
euthanasie bij dementie of welke andere grond ook of levensbeëindiging
van kinderen en jongeren, mag niet worden toegestaan.
De strafrechtelijke bepalingen over hulp bij zelfdoding worden
ten minste uitgebreid met een verbod op het op welke wijze
ook bieden van algemene informatie over methoden waarop men
zijn leven kan beëindigen.
Terminale sedatie mag op geen enkele wijze gebruikt worden
als route om de zorgvuldigheidseisen voor euthanasie te ontlopen.
|
SP
|
De SP staat achter de huidige regelgeving over abortus. Het
is een emotionele beslissing die door de betrokkenen goed
overwogen gemaakt moet worden. Hiervoor is in ieder geval
goede informatie nodig, ook over mogelijke alternatieven zoals
adoptie. Verder horen vrouwen op ieder moment van het proces
af te kunnen zien van behandeling en moeten de mensen die
werken in de klinieken hen die ruimte bieden.
Het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid ongewenste
zwangerschappen zoveel mogelijk te voorkomen. Goede voorlichtingsprogramma’s
moeten worden geboden, vooral ook in de bovenbouw van de basisschool
en de lagere klassen van het middelbaar onderwijs. Voorbehoedsmiddelen
moeten in het zorgverzekeringspakket worden opgenomen, zodat
er geen financiële drempel is voor het gebruik van deze
middelen.
|
Mensen moeten bij ondraaglijk en uitzichtloos
lijden kunnen kiezen voor een menswaardige dood en daarbij
kunnen rekenen
op professionele ondersteuning. Mensen mogen echter nooit
in een situatie worden gemanoeuvreerd waarin ze moeten rechtvaardigen
waarom ze niet voor euthanasie kiezen, of waarin andere omstandigheden
de keuze beïnvloeden, zoals tekortschietende zorg, onvoldoende
deskundige palliatieve zorg of eenzaamheid.
In de beroepsopleidingen en beroepspraktijk van verpleegkundigen
en artsen dient meer aandacht te komen voor stervensbegeleiding
en palliatieve zorg. In elke regio moet een palliatief team
beschikbaar zijn ter ondersteuning en advisering van artsen
bij begeleiding van terminale patiënten. Zorg in hospices
en palliatieve units in verpleeg- en verzorgingshuizen moet
voldoende beschikbaar en gefinancierd worden. Thuiszorg bij
terminale patiënten moet onbeperkt beschikbaar zijn.
|
VVD
|
In Nederland geldt zorgvuldige regelgeving waarin een balans
is gevonden tussen het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw
en die van het ongeboren leven.
Tot 24 weken in de zwangerschap kan een vrouw vragen om een
abortus. Abortus kan en mag natuurlijk nooit een methode van
geboorteregeling zijn. De VVD gaat er vanuit dat de beslissing
tot een abortus ontstaat uit nood. Het is immers de meest
moeilijke en verdrietige beslissing die een vrouw kan nemen.
|
De politiek moet uiterst zorgvuldig
omgaan met mensen die de wens hebben hun leven zelf te beëindigen.
Euthanasie is mogelijk als er sprake is van uitzichtloos en
ondragelijk lijden, vastgesteld door een arts. De wet regelt
dat artsen die meewerken aan euthanasie niet strafbaar zijn,
mits aan de wettelijke eisen van zorgvuldigheid is voldaan.
Zelfbeschikking is voor liberalen een belangrijk principe.
Dit betekent voor de VVD bijvoorbeeld dat ouderen – mits
goed bij geest – zelf moeten kunnen kiezen voor een
waardig levenseinde. De VVD steunt initiatieven die hieraan
bijdragen, zoals levenseindeklinieken. De komende periode
wil de VVD onderzoeken hoe we deze ontwikkelingen kunnen afbakenen
van andere wetgeving om dit zo goed mogelijk te regelen.
|
|